www.ovdim.org.il

קראו את חוק בית הדין לעבודה!

דרגו את המאמר
  התקבלו 2 דירוגים בציון ממוצע: 5.0 מתוך 5

חוק בית דין לעבודה, תשכ"ט 11969

 

מהו חוק בית דין לעבודה?

 

בית הדין לעבודה, נפרד מהמערכת המשפטית הכללית והוא מתמחה בתחומי משפט העבודה וביטחון סוציאלי, והוא בעל הרכב ייחודי של שופטים ונציגי ציבור נבחרים.

 

מבנה בית הדין

 

במערכת בית הדין לעבודה יש שתי ערכאות בית דין אזורי ובית דין ארצי. בבית הדין ממונים שופטים ונציגי ציבור. אדם שכשיר להתמנות כשופט בית משפט מחוזי, לפי חוק בתי המשפט, כשיר להתמנות לשופט בית הדין לעבודה.

 

מינוי שופטים

 

שופט ממונה בידי נשיא המדינה, לפי בחירה של הועדה לבחירת שופטים. חברי ועדת הבחירה יהיו שר המשפטים ושר התמ"ת. נשיא בית המשפט העליון, רשאי למנות, שופט משופטי בית המשפט העליון או המחוזי להיות שופט בית הדין לתקופה מסוימת לפי הצורך. שופט שנתמנה והתחיל בדיון יהיה מוסמך לסיימו גם בתום תקופת המינוי.

 

בית דין ארצי

 

בבית הדין הארצי ממונים נשיא וסגן נשיא. סגן הנשיא רשאי להשתמש בסמכויות הנשיא ולמלא את תפקידיו, כל עוד הנשיא נעדר או סיים את כהונתו והנשיא החדש טרם החל לכהן. תקופת כהונתם של הנשיא וסגנו לא תעלה שבע שנים מיום המינוי, והם אינם רשאים להמשיך לכהן לתקופה נוספת. בית הדין הארצי מורכב משלושה שופטים ושני נציגי ציבור.

 

בית דין אזורי

 

נשיא וסגן הנשיא של בית דין אזורי ממונים על ידי שר המשפטים, שר התמ"ת ובהסכמת נשיא בית הדין הארצי לעבודה. תקופת כהונתם חלה שבע שנים מיום המינוי, ולא ניתן ולמנות אותם לתקופת כהונה נוספת באותו התפקיד.

שר המשפטים, בהתייעצות עם שר התמ"ת ובהסכמת נשיא בית הדין הארצי, רשאי למנות שופט בית הדין הארצי לכהן כנשיא או שופט בית דין אזורי בפועל, ולחילופין, שופט בית דין אזורי רשאי לכהן כשופט בית הדין הארצי, ברציפות או לסירוגין, לתקופה של שנה אחת.

בית הדין האזורי מורכב משופט אחד ושני נציגי ציבור, אחד מארגון העובדים, והשני מארגון המעבידים.

 

נציגי הציבור

 

נציגי הציבור בבית הדין הם נציגי עובדים ונציגי מעבידים, הם ממונים בידי שר המשפטים ושר התמ"ת. בכדי לכהן בתפקיד נציג הציבור אין צורך בהשכלה משפטית, אך נדרש ניסיון של חמש שנות ניסיון ומעלה, בתפקיד או בפעילות בתחומים הבאים: יחסי עבודה, משפט העבודה, רווחה, ביטחון סוציאלי, מינהל ציבורי או כלכלה, כולל ניסיון בהוראה אקדמית או במחקר.

אדם שהורשע בעבירה פלילית או משמעת חמורה אינו רשאי לכהן בתפקיד נציג הציבור.

 

תקופת כהונתו של נציג הציבור

 

מינוי נציג ציבור הוא לתקופה של ארבע שנים, אך לעומת השופטים, נציג הציבור יכול להתמנות לתקופת כהונה אחת נוספת, אלא אם מלאו לו 75 שנים. לנציג יש את האפשרות להתפטר מתפקידו, במסירת הודעה בכתב לשר המשפטים. הכהונה תופסק תוך חודש ימים, או מועד קצר יותר לפי החלטת השר.

 

תלונה נגד נציג ציבור

 

ניתן להגיש תלונה נגד נציג ציבור, בעקבות התנהגות שאינה הולמת את תפקידו או בשל הפרת כללי האתיקה. את התלונה יש להגיש לוועדה המייעצת לעניין נציגי ציבור, היא האחראית לבירור תלונות.

במידה והוועדה קבעה כי התלונה מוצדקת, נציג הציבור יכול להינזף, לעבור מכהונתו, או לא לחדש אותה.

 

סמכות נציגי הציבור

 

נציג ציבור לא רשאי לפסוק או לקבוע בענייני שפיטה, רק בית הדין יכול לעשות זאת. אך הוא רשאי לכתוב דעה נפרדת במסגרת פסק הדין, לפי מצפונו, ללא תחושת מחויבות לארגון או לציבור אותו הוא מייצג. אם שני הנציגים חולקים על הכרעת בית הדין, השופט יהיה בעמדת מיעוט וקביעתם של נציגי הציבור תהיה המכרעת. לכן, כל היעדרות של נציג הציבור פוגמת בהרכב המשפטי ובהכרעת הדין.

 

 

לשאלות, תגובות או הערות בנושאי דיני עבודה וזכויות לחץ/י כאן

 

פניה אל עורך דין דיני עבודה

הפניה ללא התחייבות מצדך או מצד עורך הדין

שלח

פסקי דין וחדשות - חוקי עבודה - חוקים דיני עבודה

האם תביעה לבית הדין לעבודה, אשר הוגדרה על ידי השופט כ"משוללת כל יסוד", תביא לפסיקת הוצאות משפט משמעותיות? 

כנגד חברה נפתחה חקירה פלילית בעקבות חשד להפרת זכויות עובדים. האם יהיה על החברה להמציא דו"חות נוכחות של עובדיה? 



המידע המוצג באתר זה אינו מהווה יעוץ משפטי או כל יעוץ אחר. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת. כל המסתמך על המידע באתר עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה באתר היא בכפוף לתנאי השימוש.